ANKARA (İGFA) – Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, Deniz Ticaret Filosu Yenileme Teşvik Dokümanı imza merasimine katıldı.
Uluslararası ticari nakliyecilikte en büyük hisseye sahip olan bölümün hiç elbet denizcilik bölümü olduğunun altını çizen Bakan Uraloğlu, 2023’te dünyada taşınan 14,3 milyar ton yükün 12,4 milyar ton’unun yani yaklaşık yüzde 86’sının denizyolu ile taşındığını kaydetti.
Bakan Uraloğlu, düşük maliyet ve verimlilik avantajıyla deniz nakliyeciliği; sürdürülebilir ekonomik gelişim ve refah için olmazsa olmaz olduğunu belirterek, “Bu durum denizcilik dalını global ticarette en stratejik bölümü pozisyonuna getirmiştir. Ayrıyeten denizcilik dalı, 21. yüzyılda yalnızca bir nakliyat türü olmaktan da çıkmıştır. Gemi inşa sanayi, liman ve gemilerde kullanılan yeni teknolojiler, sektörel güç verimliliğinin artırılması, liman hizmetleri, deniz turizmi ve yatçılık deniz etrafının idaresini kapsayan daha geniş bir bölüm, ticaret ve hizmet koluna dönüşmüştür.” dedi.
Bu kapsamda dünyanın en değerli boğazları ortasında bulunan İstanbul ve Çanakkale Boğazları’nın denetimini elinde tutan Türkiye’nin; Üç kıtanın geçiş yolunda bulunarak Akdeniz Havzası ve Karadeniz Havzasındaki ülkelerin deniz ulaşımı ve milletlerarası ticaret faaliyetleri açısından anahtar pozisyonda olduğunu vurgulayan Bakan Uraloğlu, “Dünya denizcilik faaliyetleri için çok değerli bir coğrafyada yer almaktadır. Ülkemizin; bu varlıklı potansiyelini en düzgün biçimde kıymetlendirerek, dünya denizciliğinde daha üst sıralara çıkarmak en büyük gayemizdir. Gururla belirtmek istiyorum ki denizcilik kesimimiz, son 22 yılda bir denizcinin oğlu olan Sayın Cumhurbaşkanımızın vizyonu ve kaptanlığında çok kıymetli gelişmeler göstermiştir. Bugün, Türkiye gerek coğrafyamızın gerek dünya deniz ticaretinin geleceğini inşa etmektedir.” dedi.
Deniz ticaret filosunu büyüklüğünün ve filodaki gemilerin yaşının deniz nakliyatının geliştirilmesi açısından çok değerli faktörler olduğunu belirten Uraloğlu, Türk deniz ticaret gemi filosunda, 2023 yılı sonu prestiji ile 1.000 groston üzerinde 2028 adet gemi bulunduğunu vurguladı. Bu gemilerin toplam taşıma kapasitesinin 48,9 milyon dedveyt ton ile Türkiye’yi dünyanın en büyük 12’nci gemi filosuna sahip ülkesi yaptığını anımsatan Uraloğlu, Bu filonun maddi bedelinin yaklaşık 25 milyar dolar olduğunun altını çizdi.
“İLK ETRAF DOSTU TÜRK BAYRAKLI 2 GEMİNİN DÖNÜŞÜMÜ İÇİN 6 MİLYON DOLARLIK TEŞVİK SAĞLIYORUZ”
Bu ortada alınacak teşvikler ile yeni inşa edilecek gemilerin ana sevk sistemlerini; etraf dostu bir güç kaynağına dönüştüreceklerini tabir eden Bakan Uraloğlu, “Bugün de bu kapsamdaki birinci iki özel kesim gemisinin dönüşümü için bir ortadayız. Hicri Ercili Denizcilik Anonim Şirketi tarafından Bakanlığımıza yapılan müracaatın uygun bulunması sonucunda şirket bünyesinde yer alan; 5 bin 499 Grostonluk Kapıdağ isimli kimyasal eser tankerine teşvik kapsamında 3,2 milyon, 5 bin 401 Grostonluk Ayşenaz isimli kimyasal eser tankerine ise 2,8 milyon olmak üzere 2 gemiye toplamda 6 milyon dolarlık teşvik sağlıyoruz.” dedi. Hurdaya ayrılacak kelam konusu gemilerin yerlerine inşa edilecek petrol tankerlerinin her birinin yaklaşık olarak 6 bin 283 groston büyüklüğünde ve teşvikten yararlanan birinci etraf dostu türk bayraklı gemiler olacaklarının altını çizerek, “Sülfür içermemesiyle yeni jenerasyon yakıt olarak kabul edilen Methanol yakıt kullanan ana makine ile donatılarak inşa edilecekler. Gemilerimiz filomuzdaki birinci alternatif güçlü, çevreci gemiler olacaklardır.” diye konuştu.
Bu gemilerin hoş bir örnek olacağını ve teşvikten faydalanan denizcilik şirketlerinin sayısını artıracağını tabir eden Uraloğlu, iklim değişikliğiyle çaba kapsamında gemi kaynaklı emisyonların azaltımının büyük ehemmiyete sahip olduğunu söyledi. Uraloğlu, yaşlı gemilerin güç verimliliğinin düşük olduğu için emisyon oranlarının da yüksek olduğunu belirtti.