Avrasya Tüneli’ne ilk ‘sürdürülebilirlik’ raporu


İSTANBUL (İGFA) – Hizmete açıldığı 2016 yılından bu yana İstanbul trafiğini rahatlatan değerli projelerin başında gelen Avrasya Tüneli’nin birinci sürdürülebilirlik raporu yayımlandı.

Enerji verimliliği, karbon ayak izi, su idaresi, atık idaresi, toplumsal katkı ve çalışan hakları üzere sürdürülebilirliğin kritik mevzularında atılan adımların yer aldığı rapor, 2023 devrini kapsamakla birlikte, birinci rapor olması nedeniyle açılışından bu yana gerçekleştirilen çalışmaların tamamını içerdi.

Avrasya Tüneli İşletme İnşaat ve Yatırım A.Ş. (ATAŞ) bünyesinde kurulan Sürdürülebilirlik Komitesi liderliğinde hazırlanan rapor, ilgili tüm departmanların katkılarıyla oluşturularak tünelin çevresel, toplumsal ve yönetişim boyutlarındaki işletme performansını kapsamlı bir halde ele alındı.

GRI (Global Reporting Initiative) standartlarına uygun olarak hazırlanan ve tüm paydaşlara şeffaf ve kapsamlı bilgi sunmayı amaçlayan raporda evvelki yıllara ilişkin datalarla karşılaştırmalar yapılarak, tünelin sürdürülebilirlik performansındaki gelişmeler ve gelecekteki amaçları değerlendirildi.

Yapı Merkezi ve Avrasya Tüneli Yönetim Kurulu Lideri Başar Arıoğlu, raporda yer alan bildirisinde, dünya genelinde süratle değişen dinamiklerin sürdürülebilirlik kavramını her geçen gün daha da değerli hale getirdiğini vurguladı. Lider Arıoğlu, tünelin sırf iki kıtayı birbirine bağlayan bir geçiş noktası olmadığını, birebir vakitte İstanbul’un geleceğine ışık tutan stratejik bir vizyonun temsilcisi olduğunu belirtti.

Raporda yer alan esas hususlar şöyle sıralandı:

  • Zaman ve yakıt tasarrufu: Tünelin açılışından itibaren geçen 7 yıllık süreçte, 172 milyon saat vakit tasarrufu ve 218 bin ton yakıt tasarrufu sağlandı. Bu tasarruf, İstanbul’un trafik yükünün hafiflemesinin yanı sıra kentteki hava kirliliğinin azaltılmasına kıymetli katkı sağladı.
  • Karbon emisyonlarının azaltılması: Çevresel sürdürülebilirlik amaçları doğrultusunda yenilikçi teknolojiler kullanılarak karbon ayak izinin azaltılmasına yönelik kıymetli adımlar atıldı. Bu çerçevede, bugüne kadar toplam 91 bin ton karbon emisyonu azaltıldı.
  • Ekonomik katkılar: Avrasya Tüneli’nin Türkiye iktisadına sağladığı katkı, sırf çevresel yararlarla sonlu kalmadı. Tünel, hizmet vermeye başladığı 2016 yılından 2023 sonuna kadar sürdürülebilirlik için attığı adımlar ile ülke iktisadına 1,5 milyar dolar katkı sağladı ve sürdürülebilir bir gelecek için ekonomik olarak da güçlü bir dayanak oluşturdu. Ayrıyeten, Deloitte tarafından yapılan Ekonomik Tesir ve Harcama Getirisi Tahlili, tünelin kontrat müddeti boyunca toplamda 8,6 milyar dolar kamu tasarrufu sağlayacağını öngörüyor, bu da 1,245 milyar dolar olan tünelin yatırım bedelinin yaklaşık 7 katı büyüklüğünde bir tasarrufa işaret ediyor.
  • Mavi Nokta Ağı: Avrasya Tüneli Ekonomik Kalkınma ve İş birliği Teşkilatı (OECD) tarafından sürdürülebilir ve kaliteli altyapı projelerini desteklemek maksadıyla geliştirilen “Mavi Nokta Ağı” (Blue Dot Network – BDN) sertifikasyonu kapsamında pilot uygulama sürecini muvaffakiyetle tamamlayan ulaştırma alanındaki birinci proje oldu.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir